Thursday 3 September 2015

11 tips mengatasi perut dan peha menggeleber sekaligus mengekalkan kecergasan tubuh selepas bersalin

Ada sesetengah dari kita suka makan sewaktu hamil dan tanpa disedari terlebih dos untuk pengambilan kalori. Dilanjutkan lagi selepas bersalin, dengan alasan menyusukan mesti makan banyak sebab cepat lapar. Pengambilan makanan di antara  waktu makan (macam cikedis la...orang Johor kata jajan) makin menambah potensi ini.



MARI ELAKKAN PERKARA INI.

1. Tidak tahu kadar kalori yang diperlukan tubuh. Makan ikut sedap mulut. Bak kata kawan kami... "ei....hujan pun tahu berhenti ooii"....hahahahaha....

2. Balun kek, fast food, makanan ringan....lagi-lagi bila makan kacang dengan seronoknya depan televisyen. BAHAYA OKEH!!!

3. Faktor jiwa...lebih kurang macam perasaan. terutamanya ketika hamil dan selepas  bersalin. Yang paling top bila tengah stress atau sedih...ada juga bila gembira tidak sedar makan macam tiada esok.

4. Pengambilan gula dan lemak berlebihan. Pertumbuhan sel-sel lemak ini akan terjadi ketika hamil dan bersalin kerana mengambil kadar makanan yang tinggi kalori berbanding keperluan tubuhnya.

5. Kurang melakukan aktiviti riadah atau bersenam.

KAEDAH MENGATASI GELEBER DAN BADAN KEKAL CERGAS.

1. Ambil makanan seimbang. Jangan berlebihan. Bukan maksudnya tidak mengambil langsung. Setiap makanan mempunyai faedah, kepentingan dan rasa yang istimewa. Pelbagaikan makanan anda secara seimbang.

2. Makan dengan cara boleh mengekalkan kekuatan suhu tubuh dengan kadar 15% protein, 30% lemak, 55% gula yang wujud dalam makanan. 

3. Lakukan konsisten selama seminggu. 

4. Pakar-pakar pemakanan telah menyarankan  tiga kali waktu makan utama dalam sehari. Pagi, tengaari dan malam. Makan dengan kerap tetapi sedikit-sedikit akan membant melancarkan metabolisme badan.

5. Bersarapan dengan makanan berat/utama. Ini bagi mengelakkan keletihan dan rasa lapar sekitar pukul 10-11 pagi. Maka, tidakla perlu kita menyimpan biskut atau coklat untuk habuan waktu itu.

6. Hindarkan diet berat kerana ia hanya akan memudaratkan anda. 

7. 70% tubuh kita terdiri dari cecair/air. Kurangkan minuman manis. Minum at least 1-2 liter sehari atau 8 gelas air masak.

8. Makan sebelum lapar dan berhenti sebelum buntal kekenyangan. 

9. Amalkan pemakanan yang direbus, bakar, kukus dan celur. Bila membakar tu pastikan tidak terlebih bakar kerana protein akan berbah menadi karbolin yang memudaratkan kesihatan umum. Sama juga kaedahnya untuk cara masakan yang lain.

10. Mencuba jenis-jenis makanan yang baru dapat memperbaiki tabiat pemakanan kita menjadi lebih baik dan menjauhi kegemukan selepas hamil dan berpantang.

11. Lakukan senaman ringan yang sesuai semasa hamil.



ANTARA VITAMIN YANG DAPAT MEMBANTU MELEBUR LEMAK DAN MENJANA TENAGA ANDA.




                                                           OMEGA GUARD



                                                                CINCH TEA




                                                                         ESP




K.Wana

0127056850

Shaklee ID : 889837

COD : Johor Bahru, Bangi, Semenyih, Nilai, Semarak

No comments:

Post a Comment