Monday 28 September 2015

Menghadapi Anak Yang Lambat Bercakap Memang Membimbangkan Hati Seorang Ibu

Pengalaman dua tahun lepas ketika Muhammad Azfar Aufa berusia satu tahun membuatkan kami mula tidak senang duduk. Di tambah pula apabila ada sahabat suami datang bersama anak mereka yang sama usia dengannya sudah pandai menyebut "mama" dan "papa' serta beberapa perkataan lain walaupun sekadar bunyi hujung. Yes kami takut ketika itu....

speech delay


Bermulalah episod kak wana bertanya pada kawan-kawan, mencari idea-idea mahukan dia bercakap dan mencari petua-petua untuk pandu dia bercakap.
Antara petua yang k.wana dapat ;
1. Berikan dia buah yang telah dimakan burung. Cucilah dulu dan buang yang bahagian burung dah makan tu.
2. Berikan dia makan ikan lidah atau ikan sebelah nama dia.
3. Bacakan doa ini dan tiup ke mulutnya. Ibu berdoalah moga anak cepat bercakap.


4. Bacalah surah Insyirah ni.


5. Solat hajat dan tahajjud.

(Jika anda ada petua lain bolehla kongsikan di ruangan komen ye...semoga dapat bantu ibu-ibu lain seperti kami)

Jadi selain dari petua-petua tu k.wana memang akan rangsang dia bercakap. Contohnya, buka satu gambar dan tanya dia ini apa itu apa. Selalunya abang dia yang dua orang akan membantu. Mereka akan ajak adik diorang yang bertuah ni bercakap. Dan selepas setahun dia masih menggunakan bahasa isyarat. Jika mahu susu pun dia hanya akan tarik kita dan tunjuk susu. Perkataan yang dia boleh cakap waktu tu hanya "no" "nak" "yah" "bu".

Jadi ketika usia dia dua tahun lebih tu memang ramai yang cadangkan kami bawa dia berjumpa doktor pakar kanak-kanak. Jadi k.wana mencarilah doktor pakar kanak-kanak. Kami bercadang selepas hari lahir dia yang ke-3 tahun kalau ayat yang dia mampu cakap tidak bertambah, kami akan bawak ke doktor. Jadi masa hari lahir dia yang ke-3 tu, sehari selepas tetiba dia bercakap "bu, ngok ni (sambil dia buat aksi lawak)" dan hari seterusnya dia mula bercakap perkataan baru..walaupun ada yang hanya hujung perkataaan. kami gembiralahhhhh tak terkira... Syukur alhamdulillah.

Walaupun ada perkataan yang dia cakap dengan kami ada yang tidak jelas tapi kami yakin soon dia akan lebih mahir menyebutnya. Yang pasti dia dah suka mengikut apa yang kami sebut. Sekarang usianya dah hampir 3 tahun setengah.

Sebenarnya, anak lambat bercakap ni ada 5 faktor yang mempengaruhi ;
1) Genetik
2) Pergaulan yang terhad
3) Tiada pengalaman baru
4) Televisyen, Tablet, Handphone
5) Campuran bahasa

Sebagai ibu bapa, kita perlu memainkan peranan yang betul untuk merangsang mereka.

1) Ikut minat anak dalam topik yang dia mahu bualkan. Kita biarkan dia bercerita walau kita tidak faham butir kata. tapi kita layan dengan berkata "oh yeke" "haaa macam tu ke" "ooo ok ok ibu faham" "whoaaaa bestnya" "pandainyaaaa anak ibu ni".

Dan..yes its helped!!

2) Kongsi topik, minat dan hobi. Jadi mereka akan merasa punya kawan yang sama minat dan memahami. Mereka akan merasa lebih selesa dan akan mudah mengikut apa kita sebut.

3) Jika kita bertanya soalan atau berbual dengan mereka, jangan potong percakapan mereka. Juz relax dan tunggu dia balas percakapan kita. Matlamatnya adalah untuk mereka bercakap dan faham apa yang mereka cakapkan.

4) Ketika kita berbual dengan mereka, hadkan soalan kita. 20% je at least. Ini kerana hasil dari soalan yang bertalu-talu mereka akan jadi bosan dan mula pergi buat aktiviti lain.

5) Rendahkan badan kita, pandang mata dia dan rapat dengan mereka..touch with love. Ini akan membantu merangsang mereka memberikan respon yang baik. Respon itu tidak semestinya dalam perkataan, ia mungkin dalam bentuk memek muka atau bahasa tubuh dia.

6) Sekiranya anak belum mahukan bantuan, jangan sesekali hulurkan bantuan. Jangan suka mudahkan anak. Ia tidak akan merangsang anak untuk berkomunikasi.

Alhamdulillah sekarang bila adik dia sudah mula pandai bermain dengan dia, adik dia pun dah pandai cakap macam abang dia cakap. Dan hasil komunikasi mereka berdua, masing-masing dah bertambah ayat dan bahasa tubuh yang mampu dituturkan. 
Sudah pandai cakap ;
"bu, nak air" = ibu na air
"yah, jom nek tas" =  ayah, jom naik atas
"bu, pat yaaaa' = ibu, cepatlaaaa (biasanya kalau waktu nak mandi)
"yah, nok ni" = ayah tengok ni 

Alhamdulillah dah mula pandai mahu belajar mengenal warna.

Ibu-ibu yang mempunyai masalah macam k.wana, jangan putus asa. Dalam  kita buat tips dan cara tadi, sambil kita mencuci beras tu doakan anak itu cepat bercakap, jika ada kesempatan buatlah solat dhuha dan mohon Allah ringankan mulut anak untuk bercakap. Jangan takut untuk bawa berjumpa doktor, itu lebih baik. Dapatkan panduan dari doktor pakar.

Semoga berjaya ibu-ibu.......


1 comment:

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
    Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete