Wednesday 4 November 2015

Perubahan Isteri Anda Di Awal Kehamilan Yang Patut Anda Ambil Tahu Wahai Suami

Assalamualaikum...

Ibu-ibu yang pernah hamil mesti korang masih ingat kan keadaan di awal kehamilan tempoh hari. Bagaimana kita handle situasi bila badan kita mula belajar memahami dan menerima orang baru atau sesuatu di dalam rahim kita.

Antara kenangan yang kebanyakan ibu lalui ;
*Morning sickness
*Pening lalat
*Kurang selera makan/Susah menerima makanan
*Badan terutama perut rasa berangin
*Emosi tidak stabil
*Nyeri di bahagian punggung
*Tidak selesa untuk bersama suami

Bagaimana Mahu Mengatasi Keadaan Begini?

Apabila mengalami morning sickness, langkah terbaik adalah istirehat. Banyakkan minum air masak dan kurangkan makan makanan yang banyak lemak. Makanlah dengan kerap. ye wana tahu memang susah nak telan makanan but you have no choice. Fikirkan the fetus. Makan sedikit tapi kerap..that is better. Jangan lupa pengambilan vitamin bagi membantu anda dan baby.

Ketika pening lalat melanda, elakkan memandu. Pasti terbau bauan yang tidak boleh diterima oleh hidung dan otak. Okay ini pengalaman wana sendiri, tidak boleh bau pelapik kaki yang getah tu yang dalam kereta. Siksanya dulu masa tu nak balik kampung dari KL-Jitra-KL dan KL-Johor-KL. Berhenti tepi jalan entah berapa kali..berhenti untuk muntah dan sedut udara fresh. Waktu cenggini cari benda yang agak masam la untuk maintain.

Bila perut rasa berangin, lagilah siksa... Pedih cik kak ooiii... Rasa berasid sokmo dalam perut nih. Memang menguji kesabaran. So, have no choice...carilah makanan yang rasa boleh makan..simpan stock sesiap. Asal rasa macam lain aje..capai lah cepat makanan tu. Minda bawah sedar memang kena sentiasa positif. Memang kita akan rasa tidak lalu nak makan, susah nak telan...Tapi kalau tahan menahan rasa pedih perut tu...okla...

Memang waktu hamil ni especially early trimester 1 memang emosi akan tidak stabil. Mudah berubah-ubah mood tu. Ia disebabkan perubahan hormon dalam badan kita...ada hormon bertambah ada yang berkurang. Jadi suami kena peka lah okay. Jangan pula bila wife sedang moody, korang pun moody dan naik hangin. Bila isteri moody itu sekadar perubahan kecil..badan dia baru nak mengadaptasi dengan kehadiran insan kecil dalam rahim tu. Sabar okey..

Nyeri di bahagian punggung tu, my husband selalu kata, ala sayang..normal tu pinggul nak mula kembang nak bagi baby jalan untuk keluar nanti. Okay laa nasihat dia at least kita rasa tenang la sikit. Suami, bila isteri menolak ajakan kamu, jangan pula berkecil hati. Kesan perkembangan baby dalam rahim memang mengundang rasa tidak selesa di bahagian tertentu. Jadi bersabarlah lagi...

"IBU-IBU PADA TRIMESTER 1 KEHAMILAN MEMERLUKAN 2200 KALORI SETIAP HARI SEPANJANG 13 MINGGU KEHAMILAN. PADA TRIMESTER 2 DAN 3, IBU-IBU MEMERLUKAN LAGI PENAMBAHAN 300 KALORI SETIAP HARI. INI BERMAKNA 2500 KALORI SEHINGGA MEREKA MELAHIRKAN"
Hindari makanan yang boleh mengganggu perkembangan fetus. Makanlah makanan yang bernutrisi dan hindari makanan berikut ;

# Makanan yang mengandungi Vitamin A yang Tinggi
# Makanan yang kurang atau separuh masak.
# Telur separuh masak juga elok hindari.
# Kafein tentunya.
# Susu yang tidak dipasteurkan.
# Hindari junk food.


Ketahui Jumlah Nutrisi Yang Diperlukan Oleh Ibu Hamil



Semasa mengandung kali pertama tahun 2008 dulu, wana tidak kenal lagi apa itu supplement atau makanan kesihatan. Memang tiada kesedaran langsung waktu itu, Jadi memang pulun ubat klinik. Mitos yang mengatakan makan ubat klinik buatkan baby jadi besar pun wana dengar dah waktu tu. Tapi kita fikirkan kesihatan anak aje la waktu tu so makan je vitamin dari klinik kesihatan tu.

Tetapi jika waktu itu, wana kenal dengan produk Shaklee ni..rasa memang  tidak pilih lain la. Sebab produk Shaklee ni dijamin halal, selamat dan berkesan, Yang best ia bukan Vitamin sintetik. Ia dihasilkan dari bahan semulajadi.



Mealshake tu optional. Letak sedikit dalam bancuhan ESP akan buatkan rasa lebih sedap. Ada teknik tau untuk kasi ESP tu sedap diminum walaupun minum begitu saja. Mealshake mengandungi 19vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh. Jadi jika anda selalu sukar untuk makan, tiada selera maka boleh lah add on ye.

ESP tu memang soya. Non Genetic Modified. Natural, memang soya yang ditanam dan dituai mengikut hukum alam. Tiada cucuk bagai bagi cepat besar. Mampu memberikan tenaga segera dan boleh memberikan rasa kenyang. Jadi ibu-ibu hamil yang aktif selalu skip makan, bolehlah cuba ESP. Membantu badan dan perut baik-baik sahaja. Selain itu ia membantu menstimulasi susu ibu.

Bcomplex pula merupakan penyumbang B12 dan asid folik untuk perkembangan janin dan mengelakkan kecacatan tiub neutral ibu hamil. Selain itu, Bcomplex juga membantu mencantikkan lagi salur darah dan mengurangkan simptom stress dan kelesuan.

Ostematrix merupakan sumber kalsium untuk ibu hamil yang kurang mengamalkan minum susu atau kurang memakan makanan yang menyumbangkan kalsium. Selain itu, ia membantu mengurangkan simptom simpul biawak atau krem kaki. Kalsium yang cukup sangat penting buat ibu mengandung bagi mengelakkan osteoporosis dan membantu membina tulang dan otot fetus.

Peppermint membantu membuang angin-angin badan. Buat badan rasa lebih segar dan kurang lesu, lemah dan keletihan. Melegakan dan menyamankan perut. Ia memelihara sistem penghadaman. 

Vitalea. Yang ini wajiblah ambil ye sebab ini adalah multivitamin semulajadi yang telah dihasilkan 100 tahun dahulu dan merupakan pioneer untuk sebarang multivitamin di luar sana. Ia membekalkan zat besi dan membantu pembentukan sel darah merah. Mengandungi nutrisi lengkap untuk ibu-ibu yang kurang selera makan dan kerap muntah.

Ramai Yang Berpuashati Dengan Set Kehamilan Trimester 1 Ini.

TESTIMONI 1


TESTIMONI 2


TESTIMONI 3



 TESTIMONI 4

TESTIMONI 5



Semua testimoni di atas tu betul. wana sendiri dah merasa perbezaan mengandung 4 orang anak dan memang bertenaga dari awal hinggalah di labour room. Hitam-hitam dicelah atau stretchmark langsung takde masa preggy anak ke-4 tu. Morning sicknes pun hampir tiada..kalau lelebih tu pun sebab saje nak ngengada dengan incik somi..ngehngehngeh....


Harga Yang Pasti Anda Mampu Miliki

Mealshake          RM120.58
ESP                    RM159
Bcomplex          RM56.98
Ostematrix         RM64.66
Peppermint        RM47.70
Vitalea               RM94.08

Total :   RM543

OOppsss...itu harga retail. Untuk harga lebih jimat pastinya harga ahli. Bayangkan, pembelian pada harga ahli dan yuran untuk join ahli adalah lagi jimat berbanding total harga retail. Jangan risau sebab tidak semestinya join ahli anda kena berjual. Makan sendiri pun dah banyak keuntungannya. Jadi mengapa mahu ambil jalan lain sedangkan yang dah lagi jimat ada depan mata.

Pastikan anda dan baby sentiasa sihat dan selamat. Berusaha menjadi ibu dan ayah yang terbaik dalam menjaga kesihatan bayi dalan kandungan. Mereka adalah harta kita dunia dan akhirat. InsyaAllah bertambah murah rezeki anda semua...dikurniakan baby yang sihat dan gebu.

"BEFORE YOU WERE CONCEIVED I WANTED YOU, BEFORE YOU WERE BORN I LOVED YOU BEFORE YOU WERE HERE AN HOUR I WOULD DIE FOR YOU. THIS THE MIRACLE OF MOTHER'S LOVE."

" A BABY IS SOMETHING YOU CARRY INSIDE YOU FOR NINE MONTHS, IN YOUR ARMS FOR THREE YEARS, AND IN YOUR HEART TILL THE DAY YOU DIE."
Have a wonderful moment :)

Sweetie Pie,
Wana Othman
www.facebook.com/wonderfulibu
insta @wonderfulibu_boutique
Whatsapp 0127056850
Sms 0173567078

No comments:

Post a Comment