Sunday 25 October 2015

Kenangan Bersalin Di Hospital Kerajaan Dan Hospital Swasta Yang Tidak Mungkin Dilupakan - 1

Pengalaman melahirkan adalah berbeza bagi setiap anak, apatah lagi dari seorang ibu dengan ibu yang lain.Kenangan pertama kali melahirkan adalah pada tahun 2008. Anak lelaki berat 3.68kg. Hari Ahad jam 1pm. Merasai contraction sejak jam 8.30pm hari sabtu. Masuk hospital hari Jumaat petang sebab ada keluar lendir dan darah sikit. Malam tu memang tak boleh duduk, tak boleh tidur, tak boleh terlentang, tak boleh mengiring semua serba tak kena. Muka dah pucat. takde sorang nurse pun datang tanya. Dari 8.45pm sampai jam 7.30am, barulah ada seorang nurse bertanya. Itupun sebab lalu depan katil dan nampak muka k.wana yang dah pucat tahan sakit. Bersalin anak sulong dan tiada pengalaman. tidak pernah attend kelas antenatal. So, taknak cerita apa yang berlaku dalam labour room. i am alone tahan sakit on the bed.



Kenangan kali kedua di hospital yang sama. Pada tahun 2009. Anak lelaki seberat 3.6kg. Hari Rabu jam 1.10pm. Pagi rabu check in sebab air ketuban dah pecah. Panik sebab...eh air apa nih dah macam banjir. kalau ngompol takkan banyak cenggini sampi mengalir tanpa henti tak boleh control. Wife cousin bawa ke hospital sebab encik suami kerja in KL. Alhamdulillah kali ni saya tidak sendirian dalam labour room sebab ada nurse praktikal yang comel-comel belaka dan baik sementara suami sampai. Berbekalkan pengalaman bersalin setahun yang lalu dan sesi penenangan from practical nurse tu, rasa cool la sikit.

Pengalaman paling menyayat hati bila kene jahit hidup-hidup. Semasa bersalin tak nanges tapi masa kene jahit memang nanges. Semasa di jahit kali pertama adalah kenangan jiwa yang tak mungkin dilupakan kerana memang koyak teruk sampai nurse tu kata susah nak jahit sebab koyak here and there. Dua kali kene gunting lagi. Dengan keletihan meneran baby tak keluar..sampai nak kene forsep... Pengalaman kali kedua di tempat yang sama juga dijahit hidup-hidup tapi kurang sakit sebab nurse tu buat hati-hati dan mungkin sebab dah ada pengalaman kali pertama kan...

sekadar gambar hiasan :)


Yes...that is the reason why apabila mengandung anak no.3 memang k.wana decide nak bersalin di swasta. Asalnya kakak ipar yang bersalin di GH bagitahu dia bersalin di GH bila jahit kene bius dulu. Nak bersalin di GH is jauh memandangkan waktu tu tinggal di area Jusco Taman Equine. Jadi mulalah sesi survey dan finally sangkut dengan Hospital Pakar Annur. Doc perempuan dan bayaran affordable.

Jadi kenangan bersalin anak no.3 adalah di Hospital Annur. Yes, ku PUAS HATI. Semasa sakit kontraksi tu dalam labour room ada buka alunan ayat alquran, nurse memang terlatih, doktor yang sambut baby dan jahit kan. Emotionally tenang bila nurse dan doktor tenang. Nurse tidak kehulu kehilir depan kita, kebetulan ada serumpun pokok buluh di luar tingkap berayun lembut. Sensasi menenangkan la..hahaha..oh ya yang paling lega adalah dijahit sebelum dibius. Room wad dia selesa and makanan pun boleh tahan la... i love the hot choc..hahahaha..dan bersalin anak ke-4 juga di sini.

Pengalaman melahirkan anak ke-3 (3.95kg) dan ke-4 (3.90kg) ini memang berbeza dari abang-abang dia. Nanti k.wana share dalam entry seterusnya ye.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nasihat k.wana, ambillah kelas antenatal dan 

No comments:

Post a Comment